Rabu, 19 Januari 2011

Qada` dan Qadar

ketetapan...
yer itulah yg nak aku sampaikan...
ketetapan yg telah ditetapkan Tuhan...
seringkali aku lupa bahawa tiap2 kejadian telah ditetapkan...
jadi kenapa aku harus marah atau kecewa...?

Allah menjadikan Qada` dan Qadar..
tapi perkara tersebut seringkali aku lupa..
lalai dgn nikmat dunia yang sementara...
Allah Maha Berkuasa...

Dia boleh memberikan kesenangan..
Dia boleh memberikan kebahagiaan..
Dia boleh memberikan harta yang banyak...
Dia juga boleh menarik balik pemberianNya...
Dia pemilik segalanya di bumi dan di langit..

Allah telah menjadikan sesuatu pasti ada sebabnya..
aku sebagai hambaNya kena berfikir...
bersyukur dgn segala pemberianNya..
sentiasa bersangka baik dgn kejadian yang telah ditetapkanNya..

yer...
segala ape yg ada padaku hanyalah pinjaman...
pinjaman dariNya..jadi aku kenala sedar diri...
kenal diri..sentiasa ingat padaNya..
dan sentiasa mohon ampun padaNya..

usahla dicintai harta yg sementara sifatnya...
ianya hanya bersifat seketika..
tiada kekal..tiada selamanya...
usah bersedih.. usah kecewa...
 sentiasa mohon ampunla padaNya..
dosa yang pasti tak terhingga...










Tiada ulasan:

Catat Ulasan